Lecytyna: jej źródła i właściwości dla organizmu

  • 24.07.2018, 16:00
  • Grupa Tipmedia
Lecytyna: jej źródła i właściwości dla organizmu
Lecytyna to mieszanina różnych związków, głównie fosfolipidów. Występuje naturalne w żywności i stosowana jest powszechnie w przemyśle spożywczym. Pełni bardzo wiele ważnych funkcji w organizmie, a jednocześnie pozwala ograniczyć koszty produkcji i poprawia jakość oraz trwałość gotowych wyrobów.

Naturalne źródła lecytyny i stosowanie w produkcji żywności

Lecytyny w produktach spożywczych nie ma zbyt wiele, ale występuje ona dość powszechnie. Naturalnymi, dobrymi źródłami lecytyny w pożywieniu są m.in.: żółtko jaja, wątroba, soja, fasola, ziarna słonecznika, zarodki pszenne czy nierafinowany olej rzepakowy. Warto uwzględnić fakt, że lecytyna różnego pochodzenia jest popularnym dodatkiem do żywności. Dostarczamy ją na przykład jedząc pieczywo lub czekoladę. W przemyśle spożywczym stosuje się głownie lecytyny sojowe, ale też popularna jest lecytyna rzepakowa i słonecznikowa: http://oqema.pl/lecytyna-sojowa-rzepakowa-slonecznikowa-w-stalej-ofercie-overlack/. Na liście składników oznaczana jest symbolem E322. Dlaczego producenci żywności sięgają po lecytynę? Przede wszystkim dlatego, że poprawia jakość oraz trwałość żywności. Przykładowo polepsza konsystencję ciasta i wydłuża jego świeżość. W przeciwieństwie do innych “ulepszaczy” nie trzeba się jej jednak bezwzględnie obawiać, ponieważ lecytyna wysokiej jakości wykazuje pozytywne działanie zdrowotne.

Lecytyna - jak działa na organizm?

Pamięć i koncentracja - lecytyna poprawia zdolności myślowe. Zalecana jest osobom pracującym umysłowo, przygotowującym się do egzaminów oraz osobom starszym.

Psychika - przyjmowanie lecytyny wskazane jest u osób z zaburzeniami maniakalno-depresyjnymi i choroby afektywnej dwubiegunowej. Odkryto, że lecytyna może zmniejszać częstość występowania urojeń i halucynacji i przyczyniać się do stałej poprawy nastroju. Ogólnie dobrze wpływa na kondycję psychiczną człowieka.

Układ sercowo-naczyniowy - dzięki obecności wielonienasyconych kwasów tłuszczowych lecytyna wiąże cholesterol, ułatwia jego transport i przyspiesza wydalanie nadmiaru z organizmu. Znana jest z obniżania poziomu "złego" cholesterolu LDL i trójglicerydów. Zapobiega powstawaniu złogów miażdżycowych i zakrzepów naczyń wieńcowych, które mogłyby prowadzić do poważnych chorób sercowo-naczyniowych.

Wątroba - lecytyna wspomaga wątrobę - pozytywnie wpływa na jej detoksykację i regenerację. Ogranicza niekorzystne działanie substancji obciążających ten narząd, w tym głównie alkoholu i leków. Działa stabilizująco na błony komórek wątroby, zmniejsza jej szkodliwe otłuszczenie i pomaga przywrócić prawidłowe funkcje.

Sprawność seksualna mężczyzny - płyn nasienny zawiera dużo lecytyny, dlatego uważa się, że jest ona bardzo istotna w dla sprawności seksualnej mężczyzn i ma wpływ na płodność. Nie przeprowadzono badań na ludziach w tym kierunku, jednak podczas badań na zwierzętach zaobserwowano, że przyjmowanie lecytyny sojowej wpłynęło na zwiększenie objętości nasienia, liczby plemników i ich ruchliwości przy jednoczesnym zmniejszeniu liczby nieprawidłowych i martwych plemników w próbce nasienia.

Grupa Tipmedia
Podziel się: