czwartek, 18 kwietnia 2024 22:23

Rozrusznik – jak jest zbudowany i jakie pełni funkcje?

Szybki i niezawodny rozruch samochodu to podstawa udanego rozpoczęcia każdej podróży. Nie byłoby to możliwe bez sprawnie działającego rozrusznika. Jak urządzenie to funkcjonuje i kiedy ulega awarii?
  • 13.03.2019 09:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Rozrusznik – jak jest zbudowany i jakie pełni funkcje?

Czym dokładnie jest rozrusznik?

Rozrusznik to nic innego jak silnik prądu stałego. Obraca on wałem korbowym silnika i nadaje mu prędkość, która umożliwi mu samodzielną pracę. W zależności od rodzaju auta jest to od 40 do nawet 200 obrotów na minutę. Aby tego dokonać, rozrusznik musi pokonać opór takich czynników jak tarcie tłoków, praca mechanizmów pomocniczych, zasysanie mieszanki paliwowej, czy sprężanie w cylindrach czynnika roboczego. To wszystko sprawia, że rozrusznik pobiera najwięcej energii elektrycznej z akumulatora. Jest to od 200 do nawet 600 amperów. Rozrusznik jest zbudowany z takich elementów jak obudowa, szczotkotrzymacz, mechanizm sprzęgający, wirnik, cewka stojana, czy elektromagnes.

Rozrusznik – co może ulec awarii?

Każdy eksploatowany sprzęt ulega z czasem zużyciu. Podobnie rzecz ma się w przypadku elementów tworzących rozrusznik. Gdy coś przestanie działać prawidłowo, zauważymy głośną pracę silnika lub nie będziemy w stanie uruchomić silnika. Do usterek możemy zaliczyć chociażby wyrobienie się łożysk ślizgowych, które można rozpoznać po wolniejszej pracy rozrusznika. Aby stwierdzić te wadę należy wykluczyć wpierw nieprawidłowości związane z pracą akumulatora. Innym problem może okazać się zużycie szczotek silnika, ale ta usterka jest na szczęście łatwa do usunięcia. Uszkodzenie włącznika elektromagnetycznego, czy zniszczenie koła zamachowego lub zębnika rozpoznasz z kolei po głośnej pracy i braku rozruchu silnika. Natomiast jeśli rozrusznik zostanie całkowicie zatrzymany, to znak, że uszkodzeniu uległ wirnik, bądź uzwojenie wzbudzenia.

Regeneracja rozruszników – na czym polega?

Jeśli już okaże się, że to rozrusznik przestał poprawnie funkcjonować, udajmy się do specjalisty, który trafnie określi rzeczywiste miejsce awarii. Nie musimy jednak obawiać się o duże koszty napraw. Wymiana rozrusznika na nowy jest bardzo kosztowna, ale nie jest to najlepsze rozwiązanie. Znacznie tańszą opcją jest regeneracja rozruszników. Na czym ona polega? Udajemy się do punktu specjalistycznego, który zajmuje się tego typu naprawą, np. tu http://autoelektroklima.pl/oferta.html. Po demontażu rozrusznika zostaje on rozebrany na części pierwsze. Następnie wszystkie zużyte elementy wymieniane są na nowe. Po złożeniu rozrusznik poddawany jest jeszcze testom, dzięki czemu mamy pewność, że będzie on w pełni sprawny. Taki zabieg jest wystarczający, by zapewnić prawidłowe funkcjonowanie przez wiele lat.

--- Materiał partnera ---