sobota, 20 kwietnia 2024 03:50

Młodość czy doświadczenie - co bardziej przydaje się w pracy?

Poszukiwanie idealnego pracownika to długi i żmudny proces, który wymaga wiele wysiłku, a jego ostateczny wynik nie jest oczywisty do przewidzenia. Firmy mają swoje strategie, jeśli chodzi o zatrudnianie ludzi, a kryterium wieku, choć nie powinno być brane pod uwagę, może mieć olbrzymie znaczenie. Jedni stawiają na młodość i werwę, a inni na doświadczenie i przewidywalność. Co jest korzystniejsze? Wszystko zależy od aktualnych potrzeb pracodawcy. Sprawdź jakie konsekwencje niesie za sobą zatrudnianie ludzi w różnym wieku.
  • 29.01.2020 12:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Młodość czy doświadczenie - co bardziej przydaje się w pracy?

Idzie młodość

Młodość to wigor, zapał i wewnętrzna ikra, którą zarażą się pozostali pracownicy. Czy aby na pewno? Młoda osoba poszukująca pracy, np. na portalu Pracuj.pl, wcale nie myśli o tym, by pokłady swojej niespożytej energii marnować w miejscu, do którego przychodzi nie dlatego, że chce, ale dlatego, że musi. Niejasne obowiązki, mało odpowiedzialne zadania i wreszcie niskie zarobki to główne przyczyny, dla których młodym ludziom nie chce się chcieć. Z takimi osobami na pokładzie o sukces będzie trudno.

Z drugiej jednak strony jeśli młoda osoba trafi pod dobre skrzydła i znajdzie w swoim przełożonym mentora, którego będzie chciała naśladować to jest szansa, że taka inwestycja w dłuższej perspektywie przyniesie firmie korzyści. Młodzi mają bystre umysły, są bardziej otwarci na zmiany i nie znoszą rutyny. Trzeba jednak poświęcić im czas, aby nabrali samodzielności i nabyli umiejętności niezbędnych do wykonywania określonej pracy.

Liczy się doświadczenie

Starzy wyjadacze to przede wszystkim ogromne doświadczenie. Lata praktyki przy wykonywaniu konkretnego zawodu to wielki kapitał, którego nie można zmarnować. W pewnym wieku ludzie nie są również skorzy do zmian i potrzebują stabilizacji. Pracodawcy nie muszą się więc martwić, że po krótkim okresie czasu ponownie będą zmuszeni do szukania kolejnego pracownika. Osoby z wieloletnim bagażem doświadczeń zazwyczaj są także bardziej odpowiedzialne. Czują więź z firmą i pracującymi w niej ludźmi.

Z zatrudnianiem osób starszych wiąże się jednak pewne ryzyko. Pracownicy, którym niewiele zostało do emerytury, mogą sceptycznie podchodzić do nauki nowych umiejętności i traktować pracę jako przystanek w drodze do zakończenia kariery zawodowej. Trzeba mieć także świadomość, że w pewnym wieku częściej dopadają człowieka choroby. Ma to swoje przełożenie na częstsze absencje w pracy oraz zmniejszoną wydajność.

--- Artykuł sponsorowany ---