Podstawy instalacji elektrycznej w traktorze
Prąd w ciągnikach rolniczych pochodzi przede wszystkim z akumulatora, czyli podobnie jak ma to miejsce w samochodach osobowych. Magazynuje on energię, którą w odpowiednim momencie przekazuje do rozrusznika, by ten odpalił silnik spalinowy. Gdy motor już pracuje, generowaniem prądu zajmuje się alternator (w starszych wersjach prądnica), która ma za zadanie zapewnienie działania wszystkim urządzeniom elektrycznym, a także uzupełniać zużyty prąd z akumulatora. Skrzynki bezpiecznikowe są miejscem, gdzie stykają się wszystkie najważniejsze połączenia elektryczne traktora. Znajdziemy w nich bezpieczniki, które zabezpieczają wszelkie obwody pobierające prąd z instalacji. Są to między innymi światła, zawory elektro-pneumatyczne, zestaw wskaźników na desce i tym podobne. Należy pamiętać, że typowa skrzynka bezpiecznikowa niekoniecznie występuje tylko w jednym egzemplarzu. Nierzadko jest ich więcej, jedna pod maską, druga w kabinie, trzecia w tylnej części traktora (np. bezpieczniki dla obwodu oświetlenia przyczepy).
Jak diagnozować problemy z bezpiecznikami?
Jeżeli jakiś odbiornik elektryczny nie działa, na przykład nie świecą światła mijania albo kierunkowskazy, wcale nie musi to oznaczać przepalonej żarówki. Jeżeli te są sprawne, to kolejnym krokiem jest odszukanie skrzynki bezpieczników i sprawdzenie, czy bezpiecznik od ich obwodu nie jest przepalony. Jeżeli tak się stało, należy wymienić go na inny, o takim samym prądzie znamionowym (takim samym kolorze). Następnie włączamy dany odbiornik i sprawdzamy działanie. Jeżeli w tym momencie nastąpi ponowne przepalenie bezpiecznika, oznacza to, że gdzieś w instalacji znajduje się zwarcie. Skrzynki bezpieczników zapewniają przede wszystkim bezpieczeństwo, ponieważ inaczej w razie zwarcia doszłoby do przepływu nadmiernego prądu i przepalenia się przewodów, a nawet pożaru.