Każdy biznesplan powinien zostać napisany w oparciu o określoną strukturę. Przejrzyste rozpisanie poszczególnych elementów pozwoli uniknąć porażki w przyszłości. Sprawdź jak napisać wartościowy biznesplan. Pamiętaj też, że na rynku istnieją firmy, które specjalizują się w tworzeniu biznesplanów. Więcej informacji możesz znaleźć na przykład na tej stronie internetowej: http://www.wojcikdoradztwo.pl/pl.
Opis przedsięwzięcia
W tej części biznesplanu powinieneś zawrzeć wszystkie najważniejsze informacje, które podsumują istotne kwestie związane z Twoim przedsiębiorstwem. Choć część ta znajduje się na początku, tak naprawdę powinieneś wrócić do niej po wypełnieniu pozostałych rubryk. W tym miejscu muszą bowiem znaleźć się Twoje cele, wysokość potrzebnych środków na uruchomienie działalności wraz z wyjaśnieniem na jaki cel zostaną one przeznaczone, charakterystyka oferowanych produktów i usług oraz opis rynków zbytu i potencjalnych klientów, a także wady i zalety przedsiębiorstwa, Twoje dotychczasowe doświadczenie, wszelkie dane finansowe oraz podsumowanie informacji na temat konkurencji.
Charakterystyka przedsiębiorstwa i produktu
Tutaj powinieneś zawrzeć podstawowe informacje na temat przedsiębiorstwa, takie jak: pełna nazwa i forma prawna, dane teleadresowe oraz krótka charakterystyka właściciela firmy. W przypadku charakterystyki produktu istotne jest przedstawienie przedmiotu działalności. Powinieneś opisać tutaj szczegółowo swoje produkty i/lub usługi. Warto zawrzeć w tym kontekście również informacje na temat praw autorskich, planów związanych z wprowadzaniem kolejnych usług lub innowacji oraz informacje odnośnie sezonowości oferty.
Analiza rynku
Ta część biznesplanu powinna zawierać dane wynikające z dokonanej analizy rynku i konkurencji. Skup się tutaj również na informacjach dotyczących klientów i tego dlaczego mieliby oni wybrać akurat ofertę oferowaną przez Twoje przedsiębiorstwo. Konieczne jest tutaj przeprowadzenie analizy SWOT.
Marketing i sprzedaż
Zadaniem tego punktu jest przedstawienie informacji na temat strategii marketingowej. Istotna jest tutaj koncepcja 4P - produkt, cena, dystrybucja, promocja. Wszystkie poszczególne aspekty musisz dokładnie rozpisać.
Analiza finansowa
Jest to ostatnia, aczkolwiek najważniejsza część biznesplanu. Powinny się tutaj znaleźć wszystkie informacje dotyczące finansowania Twojej działalności. Przed podjęciem decyzji o uruchomieniu działalności powinieneś bowiem bezwzględnie opracować plan inwestycyjny, który będzie zakładał prognozę sprzedaży i kosztów z tym związanych.