Trochę lepiej rzecz miała się od strony ul. Reja. Niestety prace spowodowały, że bus Latochy nie zatrzymywała się na przystankach przy ul. Reja, ani ul. Kasprowicza, co kończyło się niemiłym zaskoczeniem dla niektórych.
- Na przystankach brakuje informacji przewoźników odnośnie zmiany trasy. Niestety na początku zdarzyło mi się bezsensownie tkwić na przystanku przy liceum – wspomina jedne z podróżnych.
Przed inwestycją krajobraz w okolicach stacji kolejowych był iście księżycowy. Dziur, a raczej wyrw przez długi miesiące nie brakowało (co pokazujemy na załączonych zdjęciach). Sztumianie i odwiedzający miasto turyści z całą pewnością zasługują na wygodne warunki związane z odbywaniem podróży, za którą przecież płacą niemałe pieniądze. Na szczęście po remoncie, który prowadzi gmina – zmieni się to w sposób bardzo wyraźny.
Termin zakończenia robót to 31 grudnia br, a następnie będą odbywać się odbiory. Nie ma precyzyjnego harmonogramu robót. Zakres kolejnego etapu prac jest ustalany na radach budowy, uwzględniając napotykane trudności w realizacji budowy (np. kolizje).
Co wchodzi w skład wykonywanych prac?
Prace są wykonywane w obrębie ul. Kasprowicza, Kościuszki, Żeromskiego i część ulicy Reja w Sztumie. Obejmują:
- przebudowę chodników, dróg pieszo – rowerowych w tym roboty przygotowawcze, rozbiórkowe, ziemne, podbudowy, nawierzchnie, elementy ulic, oznakowanie drogowe, roboty wykończeniowe w tym humusowanie i obsianie trawą oraz nasadzenia krzewów i drzew;
- budowa kanalizacji deszczowej;
- budowa kanalizacji sanitarnej;
- budowa sieci wodociągowej;
- budowa kanału technologicznego;
- budowa oświetlenia drogowego w tym linie kablowe, słupy oświetleniowe i oprawy LED na wysięgnikach;
- przebudowę kolizji elektroenergetycznych i teletechnicznych;
- wykonanie małej architektury (montaż barierek ochronnych);
- wykonanie tablic pamiątkowych/informacyjnych.
Budynek kolejowy przestanie straszuyć
Jak już wspomnieliśmy we wstępie zmieni się otoczenie stacji, a budynek stacji kolejowej zostanie wyremontowany.
- Otoczenie dworca kolejowego zmieni się na korzyść po zakończeniu inwestycji, a w jego sąsiedztwie powstaną nowe ciągi komunikacyjne – informuje Wojciech Bryczkowski, podinsp. ds. infromacyjno-prasowych Urzędu Miasta i Gminy Sztum. - Same jezdnie zyskają nowe nawierzchnie. W połączeniu z nowymi miejscami parkingowymi dla samochodów
i rowerów z ławeczkami oraz oświetleniem stworzy to nową jakość estetyczną. Obecnie właścicielem budynku kolejowego są PKP. Sztumski samorząd czyni starania o przejęcie obiektu, aby poddać go rewitalizacji. Wyremontowany i zagospodarowany dworzec będzie zwieńczeniem inwestycji i estetycznie odmieni oblicze tej części miasta. Niestety proces przejęcia budynku jest bardzo skomplikowany i długotrwały, ze względu na konieczność dokonywania podziałów z terenów zamkniętych.
Ze względu na często występujące kolizje z niezainwentaryzowaną oraz odmiennie zainwentaryzowaną (od stanu faktycznego), infrastrukturę techniczną przedłużono termin realizacji z listopada na grudzień 2025.
Co drogą na sztumskie perony?
Otrzymaliśmy sygnały od mieszkańców i podróżnych, którzy pytają dlaczego ani od strony ul. Reja, ani od strony ul. Kasprowicza nie zadbano o kładki piesze, ani wykonanie tymczasowych chodników? Skutkuje to niebezpiecznymi sytuacjami w okolicach stacji kolejowej. Podróżni brodzą w błocie zmierzając na peron stacji w Sztumie... Zapytaliśmy w gminie kiedy ta sytuacja zostanie rozwiązana.
- Ze względu na rozmiar, intensywność i szeroki front prowadzonych robót budowlanych, wykonawca zabezpieczał dojścia w najbardziej efektywny i zapewniający bezpieczeństwo sposób – mówi Wojciech Bryczkowski. - Należy jednak wziąć pod uwagę, że cały teren jest placem budowy, a tym samym wszyscy są zobowiązani do zachowania szczególnej ostrożności. Podkreślamy, że w trakcie budowy nie odnotowano żadnego zdarzenia z udziałem pieszego. W tej chwili są już prowadzone roboty drogowe, a tym samym systematycznie powiększa się zakres wykonanych docelowych chodników.
Przez pewien czas budowa musiała odbywać się wraz z przejeżdżającymi autami, które tworzyły korki, mające wpływ na ruch w całym mieście. Na opóźnienia prac miały wpływ roboty związane z kładzeniem bądź przebudową węzłów sanitarnych, kanalizacji deszczowe, wodociągów czy organizowaniem nowego oświetlenia. Problem podczas prac były znaleziska kolizyjne m.in. nie zinwentaryzowane pozostałości po instalacjach podziemnych. Zdarzało się też, że okoliczni mieszkańcy spotkali się z przerwami w dostawie prądu lub gazu. Czasami przy wykonywaniu niezbędnych prac potrzebne były zgoda i powiadamianie firm lub spółek odpowiedzialnych za dane sieci.
Dodajmy, że wykonawcą robót jest Kwidzyńskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowo – Budowlanych „STRZELBUD” sp. z o.o. z Kwidzyna, a koszt robót budowlanych wraz z nadzorem wynosi ok. 29,128 mln zł.
*Na naszych zdjęciach przedstawiamy jak zmieniało się otoczenie stacji kolejowej w Sztumie od ubiegłego roku. Obecnie brukowany jest chodnik od strony ul. Reja. A z drugiej strony na ul. Żeromskiego pojawił się parking. Od strony ul. Kasprowicza widać już zarysy ronda i gdzieniegdzie bruku. Powstają nowe ciągi pieszo-rowerowe i nowe elementy małej architektury.
Wawrzyniec Mocny
Napisz komentarz
Komentarze