W Pastwie miało miejsce kładzenie kluczowego odcinka gazociągu firmy Gaz-System: Gardeja Kolnik. Byliśmy świadkami najdłuższego przewiertu pod względem długości na trasie 250 km gazociągu Gdańsk- Gustorzyn. To drugi przewiert na powstającej inwestycji.
Technologia Direct Pipe
Finał kluczowych prac oglądaliśmy w towarzystwie prezesa GAZ-SYSTEM - Sławomira Hinca i samorządowców powiatu tczewskiego oraz gminy Gardeja. Umiejscawiano pod Wisłą, liczący 1 km długości i 1 metr średnicy odcinek gazociągu. Zaprezentowana metoda to tzw. technologia Direct Pipe, która umożliwia bezwykopowe ułożenie odcinka gazociągu. Taka metoda będzie zastosowana dwukrotnie. Łączna długość wszystkich „bezwykopowych przekroczeń” na całej trasie wynosi 15,6 km. Kładziona nitka w Pastwie (gm. Kwidzyn) składa się z dwóch odcinków: pierwszego o długości 300 m i drugiego ok. 700 m. To najdłuższy przewiert na budowie tego gazociągu oraz drugi pod względem długości na trasie 250 km gazociągów od Gdańska o Gustorzyna.
- Zanim przystąpiono do położenie instalacji, rury przechodziły specjalne testy przeciążeniowe – informował Robert Parafianowicz, dyr. Oddziału Gaz-System w Gdańsku. - Do połowy czerwca prezentowany przewiert ma być zakończony. W sierpniu/październiku będzie realizowany kolejny przewiert. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Gaz do okolic Włocławka będzie przesyłane z prędkością 700 tys. m sześć do nawet 1,5 mln lub więcej na godzinę w zależności od potrzeb systemu.
Ogromna maszyna wiercąca
Prace budowlane realizuje firma Stalprofil. Przewiert wykonuje spółka GGT Solutions, a dostawcą rur jest spółka Izostal. Wszystkie są spółkami o kapitale polskim. Podczas wizyty studyjnej dziennikarze i samorządowcy mieli unikalną możliwość zobaczenia przy pracy ogromnej maszyny tzw. Pipe Thurster oraz zaawansowany system sterujący, za pomocą którego kontrolowana jest trajektoria przejścia pod ziemią.
W symboliczny sposób gazociąg połączył Powiśle z Kociewiem. Prezes S. Hinc zdradził, że Kociewie jest mu szczególnie bliskie , bo stamtąd pochodzi. Podczas prezentacji przewiertu pod Wisłą obecni byli samorządowcy, przez których gminy gazociąg Gaz – System przebiega: Mirosław Murzydło, wójt gminy Subkowy; Mirosław Chyła, burmistrz Pelplina; Maciej Czarnecki, burmistrz Gniewu oraz przedstawicielka gminy Gardeja i gminy Kiwdzyn.
- Witam szczególnie samorządowców, bo ta inwestycja jest realizowana w dialogu ze społecznością lokalną – dodał Sławomir Hinc, prezes Gaz-System. - Najważniejsze dzisiaj jest to, że dziś wchodzimy na Powiślu i wychodzimy na moim ulubionym Kociewiu. Przy okazji tej inwestycji funkcjonowanie wałów oraz obszaru Natura 2000 – w żaden sposób nie zostanie zakłócone. Dzisiejsze prace są ważne z uwagi na zastosowanie najnowocześniejszej, zaawansowanej technologii, którą zapewne jeszcze długo będziemy stosować.
- Mogę śmiało powiedzieć, że nasza spółka specjalizuje się w stosowaniu bezinwazyjnych metod przejścia gazociągami pod przeszkodami terenowymi – stwierdził Sławomir Hinc prezes Gaz – System. - W części lądowej i morskiej Programu FSRU wykorzystamy wielokrotnie te technologię, ponieważ ogranicza ona ingerencję w środowisko naturalne i pozwala zachować walory krajobrazowe cennych przyrodniczo terenów.
Gazociągiem przez gminy Powiśla i Kociewia
Burmistrz Pelplina po raz pierwszy miał okazję przyglądać się tego typu projektowi i pracom, które obejmuje. Jak nam powiedział, jest to przedsięwzięcie niezwykle skomplikowane i złożone, także logistycznie.
- Samo przełożenie rur na ten „taśmociąg” na pewno jest niezwykle skomplikowane logistycznie. Cieszę się, że to wszystko odbywa się dzięki polskim firmom i polskiej technologii. To także element naszego krajowego bezpieczeństwa.
-Inwestycja przebiega przez naszą gminę i stwarza nam nowe możliwości – przyznał Mirosław Chyła, burmistrz Pelplina. - Przedsięwzięcie jest bardzo ważne z uwagi na bezpieczeństwo i strategię naszego państwa, dlatego nasza obecność jako samorządowców jest niezbędna, abyśmy wiedzieli i rozumieli co dzieje się na terenie, którym zarządzamy. Na odcinku Gardeja – Kolnik, a zatem także przez gminę Pelplin, przebiegnie ta cześć rurociągu. Dzięki temu gaz-port będzie mógł połączyć się z Włocławkiem. To także dochody dla gminy z podatków oraz umożliwi powstawanie elektrowni gazowych.
Dodajmy, że po drugiej stronie Wisły od Pastwy znajduje się obszar chroniony przyrody, także prawem Unii Europejskiej Natura 2000, stąd środki ostrożności, które mają zapobiec ingerencji w lokalny ekosystem.
Część strategicznego programu przesyłowego
Przewiert pod Wisłą jest jednym z etapów realizacji Programu FSRU (Floating Storage Regasification Unit - Pływająca Jednostka Regazyfikacji Magazynowej ), w ramach którego, jak podaje portal wgospodarce.pl, Gaz-System podpisał umowę z konsorcjum w składzie: GAP INŞAAT YATIRIM VE DIŞ TCARET (lider), UNITEK NŞAAT SANAYI VE TICARET oraz Fabe Polska, jako generalnym wykonawcą części morskiej Programu FSRU w Zatoce Gdańskiej.
Utworzone konsorcjum będzie odpowiedzialne za przygotowanie projektu wykonawczego, dostawę maszyn i urządzeń oraz budowę części morskiej Programu FSRU. Dzięki temu powstanie nabrzeże postojowo-cumownicze z infrastrukturą niezbędną do obsługi jednostki regazyfikacyjnej (przekształcającej gaz LNG w gaz lotny), a także powstanie nitka gazociągu podmorskiego, który docelowo połączy terminal z krajowym systemem przesyłowym.
Na początku kwietnia br. prezes Hinc informował, że Program FSRU wszedł w fazę realizacyjną we wszystkich trzech obszarach: morskim, lądowym oraz pozyskania jednostki regazyfikacyjnej. Terminal FSRU o przepustowości 6,1 mld m3 rocznie, pokryje około 30 proc. obecnego rocznego zapotrzebowania na gaz, zwiększając bezpieczeństwo dostaw tego źródła energii dla Polski i państw regionu Europy Środkowo-Wschodniej”. Jak się dowiedzieliśmy w pierwszej kolejności tą drogą na potrzeby Polski, będzie dostarczany katarski gaz LNG. Inwestycja i cały program jest elementem strategii dywersyfikacji i uniezależnienia się od dostaw rosyjskiego gazu.
W ramach FSRU Gaz-System zrealizuje łącznie osiem przekroczeń o łącznej długości ponad 5,2 km w ww. technologii. Przekroczenia rzek i cieków wodnych nastąpią w punktach: Martwa Wisła Kolnik – Gdańsk (1042 m), Wisła (Gardeja – Kolnik – 1000 m), Gustorzyn – Gardeja (670 m), Wierzyca (523 m), Kanał Młyński (558 m) oraz Drwęca (536 m). Projekt obejmie także przekroczenia autostrady A1 oraz użytków ekologicznych.
Tekst i fot. Wawrzyniec Mocny
Napisz komentarz
Komentarze